måndag 18 juni 2012

Vättern Runt och lite annat

I lördags var det Vättern Runt som gällde. Klev upp vid halv sju och hörde regnet slå mot altantaket utanför. Jag blev mer och mer nedstämd ju mer jag tittade ut. Inte en strimma hopp på himlen och regnet snarade ökade än minskade.

På väg in mot Motala upphörde dock regnet som genom ett trollslag. Det var visserligen blött på vägen men det är stor skillnad när det kommer uppifrån också.

Vid starten mötte jag hela gänget i Maif CK:s Sub 9 - grupp. Det var lite avhopp och sjukdomar i sista stund men ett drygt 20-tal stod på startlinjen i varje fall. Kalle körde sin egen stil som vanligt - fixie, tröja från 80-talet och hjälm à la potta på huvudet. Kan inte förneka att det var kul att se honom i backarna ner mot Huskvarna. Vilken kadens!!! Han var dessutom en av dem som drog mest och var förmodligen fräschast av oss alla i mål också - imponerande!

Det blev lite ryckigt i början när vi gick runt i en lång belgisk kedja. Efter några mil delade vi gruppen i två "draggrupper" för att få det lite jämnare och då fungerade det bättre.

Efter första stoppet i Fagerhult var jag lite sliten efter att ha dragit ganska långt. För att få det ännu jämnare bestämde vi att gå över på tvåpar istället. Då bara sju stycken anmälde sig frivilligt att dra blev jag lite sur. När vi väl började rulla visade det sig dock att de flesta av oss faktiskt var beredda att ta sin beskärda del för att få oss in på slutmålet så det ordnade sig fint.

I Boviken stack vi in näsan i depån igen. Två fyllda flaskor och ett par klunkar kaffe senare var vi på väg igen. Plötsligt small det till och åskan började mullra. Ett präktigt ösregn som förföljde oss ner mot Medevi blev följden. Det var ändå ganska varmt så vi frös inte och med målet i sikte var det bara att trampa på.

Vi kom in i Motala ganska precis på vårt schema och sluttiden blev samma som ifjol 8,33 h.

I målfållan tackade vi som vanligt varandra. Kanonbra i år igen - det är riktigt kul att sätta ett ambitiöst mål och sedan försöka nå det tillsammans.

Jag konstaterade också att jag också var snabbast i Fornåsa - bara en sån sak.


Mats Lundgren

Vätternrundan 2012
Totaltid:08:33:00
Pos:736
Pos Medevi:759
Pos Aspa:792
Pos Hjo:730
Pos Bankeryd:710
Pos Gränna:894
Mål:18:49:00
Medevi:18:12:00
Aspa:17:18:00
Hjo:15:13:00
Bankeryd:13:43:00
Gränna:12:27:00
Start:10:16:00
Medelhastighet:35.1 km/h
Kronologisk pos:15914
Passerade:748
Passerad av:67
Pos grupp 361:13 / 63
Medeltid grupp 361:08:27:12
Pos i Fornåsa:1 / 7
Medeltid klubb Fornåsa:12:36


Väl hemma var jag ganska trött. Jag somnade i soffan med ett glas rödvin i handen. Hustrun räddade vinglaset och lät mig sova...



Efter att ha kravlat mig ur soffan firade jag födelsedag i söndags. Fick en rejäl present som skall invigas till helgen.



Idag har jag suttit på jobbet och snörvlat och haft halsont. Jag jublar inte över en förkylning för tillfället men hellre nu än i slutet av veckan. Det drar nämligen ihop sig. Eftertankens kranka blekhet sätter in och för att skingra tankarna började jag preppa cykeln idag. Äntligen börjar carbonracern se ut som den ska:




Om en vecka börjar Sverigetempot. Lite längre att cykla än hemifrån mig till Medelhavet. Låter rätt vrickat faktiskt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar